Ana içeriğe atla

Senaryo

Senaryo Nedir?
  • Senaryo, bir filimin çevrilmesine temel olan ya da bir televizyon dizisinin gerçekleştirilmesine kılavuz olmak üzere hazırlanan metindir.
  • Senaryo, seyircinin ne göreceğinin, ne işiteceğinin geliş sırasıyla gösterir.
  • Senaristin işi, seyircinin peşine takılacağı bir düş ortamı tasarlamaktır.
  • Senaryo, seyirciyle sinemanın yaratıcı tarafında çalışanların buluşmasını sağlayan bir kılavuzdur.
  • Bir filmin başarılı olabilmesinin temel koşulu, içeriği ile biçimi ile iyi bir senaryosunun olmasıdır.
  • Senaryo, hiçbir zaman roman gibi okunmak için yazılmaz. Senaryo oyuncular, görüntü yönetmeni ve tüm teknik ekip için yazılan ve filmi nasıl çekeceklerini anlatan bir belgedir.
  • Genellikle 90 dakikalık bir süreyi kapsayan film senaryolarının uzunluğu ortalama 90 120 sayfa arasında olur.
  • Sinema izleyicisi, sinema salonuna çeşitli beklentiler içerisinde gider: Korkacak, gülecek, ağlayacak, şaşıracak, eğlenecek, bilmediği şeyleri öğrenecek, beyaz perdeden yansıyan serüvenin içinde bir yolculuğa çıkacaktır. Senaryo, bu yolculuğun haritası, uçuş rotasıdır. 
  • Senaryo tıpkı bir mimarın çizdiği inşaat planı gibidir. Mimar nasıl ki binanın inşaası için gerekli tüm unsurları tamamlar ve inşaat mühendislerinin anlayabileceği bir şekilde temel yapıyı gözler önüne serer, gerisini inşaat mühendislerine bırakırsa; senaryo yazarı da yönetmenin öyküyü ekranda göstermesi için gerekli tüm unsurları içeren senaryoyu yazar ve gerisini  yönetmene bırakır.


Inception (Başlangıç) – 2010

Senaryo ve Edebi Metin   
  • Başarılı ve üretken bir senarist olmanın yolu edebiyattan geçer. İyi bir edebiyat okurluğunun getirdiği birikimler sinemasal birikim bir araya geldiğinde başarılı senaryolara imza atılabilir.
  • Senaryo ilk haliyle bir bakıma edebiyat türü sayılabilir. Bununla birlikte çekim senaryosu haline getirildiğinde edebiyatla hiçbir bağı kalmaz, çekim senaryosu filmin nasıl çekileceğinin şematik bir belgesidir. 
  • Senaryolar edebiyat eserleri gibi bir dergide ya da bir kitap olarak yayınlamak amacıyla değil, filme çekilmek amacıyla yazılır.
SENARYO YAPISI
Bir film senaryosu genel olarak bir kompozisyondur. Kompozisyonun düzenli ve sistemli olması gerekir.
Senaryonun yapısında üç ana bölüm vardır: giriş, gelişme, sonuç. Bu üç bölüm olmadan senaryo tamamlanmış sayılmaz. Bu çizelgede sürekli bir gelişmeyle gidilmelidir. Senaryo kendini tekrar etmemelidir. Sürekli bir ilerleme yasası bulunmalıdır.
GİRİŞ
Seyirciye filmde anlatılmak istenenleri kabataslak göstermektir. Seyirci giriş bölümüne bakarak hangi film türünde hangi tarz bir film izlediğini anlamalıdır.  Bazı Hollywood yapımı aksiyon filmlerinde film aksiyonla başlar sonra sakinleşerek standarda döner, bunun en önemli sebebi seyirciyi filmde tutmaktır. Giriş bölümünün en önemli görevlerinden biri seyirciyi filmde tutmaktır.
GELİŞME
Gelişme bölümünde karakter genel olarak bir çatışma içinde ve çözülemeyen sorunlar içinde boğularak sonuca kadar gider. Gelişme bölümü genellikle çatışmalar problemlerin en hat safhada olduğu bölümdür. Giriş bölümündeki sıradanlığı doruk noktasındaki heyecana bağlayan bölümdür.
SONUÇ
Sonuç bölümü seyirciye sunulan bütün problem ve çatışmaların çözüldüğü bölümdür. Bu bölümde en yoğun fiili faaliyet oluşumu, mutluluk ya da hüzün ile sonuçlanan bir çözümleme vardır. Giriş bölümünde seyirciye sunulan vaatler burada açıklığa kavuşur.

TEMA
Tema filmin ana düşüncesini oluşturur. Vermek istenilen mesajın kısa bir teması olur. Örneğin “aşk her yaşta güzeldir”. Verilen tema kısa ve özdür. Film ise bu öz temanın canlandırmasıdır. Verilen tema filmde gerçekleştirilir.
KARAKTER
Bir senaryoda oluşması gereken en önemli şey karakterin kendisidir. Senaryo yazan bir insan o senaryoya başlamadan önce karakterle yatıp karakterle kalkmalıdır.
ÇATIŞMA
Senaryo içinde insanın kendisi ile ya da karşısındaki insanlar veya doğa ile olan anlaşmazlıklarıdır. Çatışma zıtlıkların ortaya çıkmasıdır. Genellikle bu zıtlık iyi kötü zıtlığıdır. Çözülmesi gereken bir sorun, meydan okumayla oluşan problemler gibi oluşumlar bunlara örnek olarak verilebilir.
(ALINTIDIR)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Şiirde İmge

İMGE ♦ İmge (hayal), şiiri şiir yapan, onun özünü oluşturan öğelerden biridir.  “İmgesiz sanat olmaz; şiir ise hiç olmaz.” “Şiir, imgelerle düşünme sanatıdır.”  gibi birçok söz vardır ki şiirde imgenin önemini vurgular. İMGENİN VARLIK NEDENİ ♦ Dil, bilindiği gibi sınırlı sayıda sözcükten oluşur. Sözlükler, bir dildeki sözcüklerin tamamını olmasa da önemli bir kısmını bir araya getiren eserlerdir. Örneğin TDK’nin Türkçenin en kapsamlı sözlüğü olan Büyük Türkçe Sözlük’ünde 616.767 söz varlığı bulunmaktadır. Peki, bu söz varlığı, insanın duygu, düşünce ve hayal dünyasını ifade edebilmesi için yeterli midir? Ya da evrende var olan her şeyin karşılığı dilde de var mıdır? Kuşkusuz, ne insanın duygu, düşünce ve hayal dünyasına ne de evrenin zenginliğine bir sınır çizilebilir. Dilin bu sınırlılığı karşısında insan bazen kendini ifade etmekte yetersiz kalabilir.  Orhan Veli ‘nin “ Bir yer var, biliyorum/ Her şeyi söylemek mümkün/Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum/Anlatamıyorum “di...

Şiir

Şiir Sanatı Ile İlgili Temel Kavramlar Ve Bilgiler Şiir kavramı  tarih boyunca binlerce kez tanımlanmıştır. Bu tanımların hepsi birbirinden farklıdır ve pek çoğu da yanlış olarak nitelendirilemez. Çünkü çoğu zaman duygulara seslenen şiir, farklı yorumlara açık bir edebî tür olduğu için şiirin kesin bir tanımının yapılması da zordur. Şiir , Türkçe Sözlük’te şu ifadelerle açıklanmaktadır: “Zengin sembollerle, ritimli sözlerle, seslerin uyumlu kullanımıyla ortaya çıkan, hece ve durak bakımından denk ve kendi başına bir bütün olan edebî anlatım biçimi, manzume, nazım, koşuk”. Bu tanımda “sembol, ritim, uyum” ve “bütünlük” kavramları dikkati çekmektedir. Bu kavramların pek çok şiir için anahtar kelimeler olduğu söylenebilir. Türk ve dünya edebiyatında şiirin dinî törenlerde söylenen ahenkli sözlerle birlikte ortaya çıktığı ve edebî türlerin en eskisi olduğu bilinmektedir. Şiir, dilin çok anlamlılığı ve ahenkli oluşu ile diğer edebî türlerden ayrılır. Şiirde bir araya gelen keli...

Edebi Sanatlar

1.)TEŞBİH(BENZETME) Sözü daha etkili duruma getirmek için aralarında ilgi bulunan iki unsurdan güçsüzü olanı güçlü olana benzetmektir. Benzetmede dört unsur bulunur: a)Benzenen b)Benzetilen c)Benzetme Yönü d) Benzetme Edatı Bu öğelerin kullanılıp kullanılmaması açısından da üç çeşit benzetme vardır: Çocuk tilki gibi kurnaz biriydi. Minik yavrucak elma gibi kıpkırmızı yanaklarıyla gülücükler saçıyordu. Benzeyen Bizim de kalbimizi kımıldatır yerinden Toprağa diz vuruşu dağ gibi zeybeğin Binalar kale gibi olduğundan içeri girilemiyordu.  B.tilen B.nen B.E Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda? B.tilen B.yen  Karısına yıllarca cehennem hayatı yaşattı. B.tilen B.yen  Muavin,yolculara: Pamuk eller cebe!    diye bağrıyordu. B.tilen B.yen 2.İSTİARE(EĞRETİLEME)   Benzetmenin asıl unsuru olan benzeyen ve benzetilenden yalnızca biri kullanılarak yapılır. a.)Açık İstiare: Benzeyenin bulunmayıp yalnızca benzetilenle yapılan istiar...